Rhinoceros - základní příkazy
POHLEDY |
|
Posunout Nárys, Půdorys, Bokorys |
pohybovat myší se stisknutým pravým tlačítkem myši (PTM)
nebo |
Posunout Axonometrii |
stisknout a držet Shift a pohybovat myší se stisknutým PTM
nebo
|
Otočit Axonometrii |
pohybovat myší se stisknutým PTM nebo
|
Zoomovat pohled |
stisknout a
držet Ctrl a pohybovat myší se stisknutým PTM
nebo
|
Maximalizovat pohled |
dvakrát kliknout na titulek pohledu |
Obnovit pohledy |
dvakrát kliknout na titulek maximalizovaného pohledu |
Synchronizace pohledů |
Pohled > Zoomovat > Synchronizovat pohledy |
Stínované zobrazení |
PTM
v titulkovém pruhu > Stínované zobrazení nebo
|
KŘIVKY |
|
Bod |
Křivka > Bod > Jeden bod nebo
Křivka > Bod > Více bodů nebo PTM
|
Lomená čára |
Křivka > Lomená čára > Lomená čára nebo
|
Samostatné úsečky |
Křivka > Úsečka > Samostatné úsečky nebo PTM
|
Jedna úsečka |
Křivka > Úsečka > Jedna úsečka
nebo
|
Úsečka z bodu v polovině |
Křivka > Úsečka > Jedna úsečka > PŘ*)
NaOběStrany nebo
|
Kružnice |
Křivka > Kružnice > Střed, poloměr nebo
|
Kružnice v normálové rovině křivky se středem na křivce |
Kružnice kolem křivky
Zadat: 1) Střed kružnice na křivce, 2) Poloměr. |
Oblouk |
Křivka > Oblouk > Střed, počátek, úhel
nebo
|
Šroubovice |
Křivka > Šroubovice
nebo
Zadat: 1) Počátek osy, 2) Konec osy, 3) Poloměr a počáteční bod. Volby: Poloměr/Průměr, Režim = PočetZávitů / Stoupání, OpačnýSmysl = Ne (pravotočivá) / Ano (levotočivá). |
Řez promítací rovinou |
Křivka > Křivka z jiných objektů > Řez nebo
Zadat: 1) Vybrat objekt(y) pro řezy > Enter, 2) Počátek stopy řezné roviny, Konec stopy řezné roviny |
Průnik ploch |
Křivka > Křivka z jiných objektů > Průsečík nebo
Zadat: Vybrat objekty pro výpočet průsečíku > Enter |
Bézierova kubika |
Křivka > Volný tvar > Řídicí body nebo
Zadat: 1) Stupeň = 3, 2) 4 řídicí body |
Bézierova křivka n-tého stupně |
Křivka > Volný tvar > Řídicí body nebo
Zadat: 1) Stupeň = n, 2) n + 1 řídicích bodů |
Ukotvená křivka n-tého stupně |
Křivka > Volný tvar > Řídicí body nebo
Zadat: 1) Stupeň = p, 2) Nejméně p + 1 řídicích bodů |
ZADÁVÁNÍ BODŮ |
|
Souřadnicemi |
wx,y,z např. w10.5,24.8,16.4. Poznámka: w ... souřadnice v globálním (world) souřadnému systému |
Ve zdvihovém režimu |
stisknout a držet Ctrl a kliknout půdorys bodu, pustit Ctrl a kliknout nebo zadat z klávesnice výšku bodu |
Do kroku mřížky |
přepínač Krok je aktivní |
S režimem uchopení k již nakreslenému objektu |
Koncový, Nejbližší, Bod, Polovina (délky), Střed (oblouku, kružnice), Průsečík, Kolmo, Tečna, Kvadrant, Uzel |
PLOCHY |
|
Řezná rovina (pouze promítací) |
Plocha > Rovina > Řezná rovina nebo
Zadat: 1) Objekty pro vytvoření řezných rovin > Enter, 2) Počátek stopy řezné roviny, Konec stopy řezné roviny |
Rotační plocha |
Plocha > Rotovat nebo
Zadat: 1) Křivky pro rotaci = již nakreslenou tvořicí křivku(y) rotační plochy > Enter, 2) Počátek osy rotace, Konec osy rotace (osa nemusí být nakreslená, délka osy není rozhodující) Volby: ¤ Přesná, Počáteční úhel 0, Koncový úhel 360. |
Šroubová plocha |
Plocha > Rotovat po trase nebo PTM
Zadat: 1) Vybrat profilovou křivku = již nakreslenou tvořicí křivku šroubové plochy, 2) Počátek osy pro rotaci po trase, Konec osy pro rotaci po trase (osa nemusí být nakreslená, délka osy není rozhodující) |
Plášť kosého válce |
Plocha > Táhnout po 1 trase nebo
Zadat: 1) Vybrat trasu = již nakreslenou úsečku, jejíž délka a směr odpovídají středné, 2) Vybrat řez(y) = již nakreslenou kružnici, končit Enter |
Plášť kosého kužele |
Plocha > Vytáhnout křivku > Do bodu nebo
Zadat: 1) Vybrat křivku pro vytažení = již nakreslenou kružnici, 2) Cílový bod pro vytažení = vrchol kužele (vrchol nemusí být nakreslený) |
Rozvinutí pláště |
Plocha > Rozvinout rozvinutelnou plochu nebo
Zadat: 1) Vybrat plochu pro rozvinutí = již vymodelovaný plášť, 2) Vybrat křivky pro rozvinutí = již nakreslená křivka(y) na ploše > Enter |
Bézierova bikubická plocha
4
řádky řídicí sítě |
Paleta Plocha > Plocha z mřížky řídicích bodů PTM
Zadat: 1) Počet bodů v řádku: 4, 2) Stupeň > Stupeň řádku = 3, 3) Počet bodů ve sloupci: 4, 4) Stupeň > Stupeň sloupce: 3, 5) Postupně zadávat souřadnice vrcholů řídicí sítě: V00,…,V03, …, V30,…,V33 |
Bézierova plocha
m
+ 1 řádků řídicí sítě |
Paleta Plocha > Plocha z mřížky řídicích bodů PTM
Zadat: 1) Počet bodů v řádku: m + 1, 2) Stupeň > Stupeň řádku = m, 3) Počet bodů ve sloupci: n + 1, 4) Stupeň > Stupeň sloupce: n, 3) Postupně zadávat souřadnice vrcholů řídicí sítě: V00,…,V0n, …, Vm0,…,Vmn |
Ukotvená plocha
m
+ 1 řádků řídicí sítě |
Paleta Plocha > Plocha z mřížky řídicích bodů PTM
Zadat: 1) Počet bodů v řádku: m + 1, 2) Stupeň > Stupeň řádku = nejvýše m, 3) Počet bodů ve sloupci: n + 1, 4) Stupeň > Stupeň sloupce: nejvýše n, 3) Postupně zadávat souřadnice vrcholů řídicí sítě: V00,…,V0n, …, Vm0,…,Vmn |
ŘÍDICÍ BODY |
|
Zapnout řídicí body |
Úpravy > Řídicí body > Zapnout nebo
|
Vypnout řídicí body |
Úpravy > Řídicí body > Vypnout nebo PTM
|
TRANSFORMACE |
|
Přesunout |
Transformace > Přesunout nebo
Zadat: 1) Vyberte objekty pro přesun = již nakreslené objekty > Enter, 2) Výchozí bod přesunutí = referenční bod, 3) Cílový bod přesunutí = nová poloha referenčního bodu |
Kopírovat |
Transformace > Kopírovat nebo
Zadat: 1) Vyberte objekty pro kopírování = již nakreslené objekty > Enter, 2) Výchozí bod kopírování = referenční bod, 3) Cílový bod kopírování = nové polohy referenčního bodu > Enter |
Otočit |
Transformace > Otočit nebo
Zadat: 1) Vyberte objekty pro otočení = již nakreslené objekty > Enter, 2) Střed otáčení, 3) Úhel nebo první referenční bod = výchozí nulový úhel, 4) Druhý referenční bod = cílový úhel |
Zrcadlit |
Transformace > Zrcadlit nebo
Zadat: 1) Vyberte objekty pro zrcadlení = již nakreslené objekty > Enter, 2) Počátek zrcadlící roviny (kolmé na konstrukční rovinu), 3) Konec zrcadlící roviny |
ANALÝZA |
|
Zapnout/Vypnout |
Analýza > Křivka > Zapnout/Vypnout graf křivosti nebo
Zadat: 1) Vyberte objekty pro zobrazení grafu křivosti = již nakreslené objekty > Enter, 2) Nastavit Měřítko a Hustotu grafu |
Zebra |
Analýza > Plocha > Zebra nebo
Zadat: 1) Vyberte objekty pro analýzu pomocí pruhů zebry: = již nakreslené objekty > Enter, 2) Nastavit Směr a Tloušťku pruhů |
VLASTNOSTI OBJEKTŮ |
|
Změna barvy drátového zobrazení modelu |
Úpravy > Vlastnosti objektu nebo
|