Počítačová grafika
|
||
Bézierova kubika K1 je dána řídicím polygonem V3V4V5V6, kde V3 = (-50, 50); V4 = (-25, 75); V5 = (25, 75); V6 = (25, 50). 1) Vymodelujte řídicí polygon V3V4V5V6 a Bézierovu kubiku K1. 2) 2) Zkonstruujte řídicí polygony C2 spojitě napojených Bézierových kubik K0 a K2. K0 je dána řídicím polygonem V0V1V2V3; K2 je dána řídicím polygonem V6V7V8V9. V0 = (0, -50); V9 = (100, 0) . 3) Vymodelujte Bézierovy kubiky K0, K1, K2. 4) Spojitost zkontrolujte grafem křivosti. |
||
|
|
|
Postup: 1) Maximalizovat Půdorys: dvakrát kliknout v titulkovém pruhu Půdorys. 2) Úchopový režim nastavit na Koncový. 3) Řídicí polygon V3V4V5V6: Příkaz Samostatné úsečky. 4) Bézierova kubika K1: Příkaz Křivka zadávaná řídicími body: (Stupeň = 3) postupně klikat do koncových bodů ramen řídicího polygonu V3V4V5V6 > Enter. 5) Další řídicí polygony: Příkaz Kopírovat: Vyberte objekty pro kopírování: kliknout na rameno řídicího polygonu, které má být kopírováno > Enter, Výchozí bod kopírování: kliknout na referenční vrchol, Cílový bod kopírování: klikat na nové pozice referenčního vrcholu > Enter. 6) Kontrola spojitosti: Příkaz Zapnout graf křivosti: Vyberte objekty pro zobrazení grafu křivosti: postupně klikat na Bézierovy kubiky > Enter, nastavit Měřítko a Hustotu grafu. |
Použité příkazy:
Samostatné úsečky..........................
PTM
Křivka zadávaná
řídicími body.................
Kopírovat....................................................
Zapnout graf
křivosti.................................
Vlastnosti objektu (změna
barvy)............ |
|
||
Bézierův plát P0 je dán řídicí sítí M:
1) Vymodelujte Bézierův plát P0 a jeho řídicí síť. |
2) Vymodelujte řídicí sítě Bézierových plátů P1, P2, P3 a P4 následujících vlastností: s Plát P1 se dotýká plátu P0 v rozích V00 a V30. s Pláty P0 a P2 jsou napojeny podél okraje V03V13V23V33 s C0 spojitostí. s Pláty P0 a P3 jsou napojeny podél okraje V00V01V02V03 s C1 spojitostí. s Pláty P0 a P4 jsou napojeny podél okraje V30V31V32V33 s C2 spojitostí Poznámka: z-ové souřadnice řídicích vrcholů, na jejichž poloze nezáleží, zvolte nulové. 3) Vymodelujte Bézierovy pláty P1, P2, P3 a P4. 4) Požadovanou spojitost ověřte zebřími pruhy. |
|
|
|
|
Postup:
1)
Bézierův plát
P0: Příkaz Plocha z mřížky řídicích bodů (příkaz není v menu,
je pouze na tlačítku v paletě Plocha – PTM 2) Zobrazit řídicí síť: Příkaz Zapnout řídicí body: vyberte objekty pro zobrazení řídicích bodů: kliknout na plát P0. 3) Spojnice vrcholů řídicí sítě plátu P0: Příkaz Samostatné úsečky (úchopový režim Bod). 4) Vrcholy řídicích sítí ostatních plátů odvozovat od koncových bodů zkopírovaných spojnic plátu P0: Příkaz Kopírovat: Vyberte objekty pro kopírování: kliknout na spojnici, která má být kopírována > Enter, Výchozí bod kopírování: kliknout na referenční koncový bod spojnice, Cílový bod kopírování: klikat na nové pozice referenčního koncového bodu spojnice > Enter. 5) Další Bézierovy pláty: Příkaz Plocha z mřížky řídicích bodů: (úchopový režim Koncový) Počet bodů v řádku: 4, Počet bodů ve sloupci: 4, postupně klikat na vrcholy řídicí sítě. 6) Kontrola spojitosti: Příkaz Zebra: Vyberte objekty pro analýzu pomocí pruhů zebry: postupně klikat na Bézierovy pláty > Enter, nastavit Směr pruhů a Tloušťku pruhů. |
Použité příkazy:
Plocha z mřížky
řídicích bodů......... PTM
Zapnout/Vypnout řídicí
body..................
Samostatné úsečky..........................
PTM
Kopírovat....................................................
Zebra............................................................ |